Monday, July 21, 2008

Sudahkah Anda Membuat Keputusan?

Apa yang telah kita dapatkan hari ini adalah akibat dari keputusan yang kita ambil di masa lalu, dan apa yang kita putuskan hari ini adalah apa yang akan kita dapatkan di masa depan. Yah begitu kira-kira kata orang bijak.


Sudahkah anda membuat keputusan? Pertanyaan itulah yang diajukan oleh seorang trainer pada saat saya mengikuti kelas motivasi. KEPUTUSAN. Mengapa keputusan itu sangat penting? Tanya bathin saya. Pentinglah…liat aja…keputusan saya untuk menulis akan mempengaruhi apa yang akan saya tulis. Begitu juga keputusan saya untuk menggeluti dunia lain (sssttt..bukan dunia gaib loh..) maksud saya memasuki dunia kerja di luar kompetensi saya sebelumnya. Saya tahu, banyak yang sangsi dan bertanya-tanya akan keputusan saya itu Tapi live must go on. Saya telah membuat keputusan dan sewajarnyalah saya membuktikan bahwa saya tidak salah dalam mengambil keputusan dan saya jugalah yang bertanggungjawab akan akibat dari keputusan saya.

Lalu, bagaimana dengan Anda. Sudahkah anda membuat keputusan? Kalau belum segeralah buat, jangan biarkan hidup mengatur anda tapi andalah yang seharusnya mengatur hidup anda. Bukankah anda adalah sutrada, penulis scenario dan sekaligus pelaku hidup anda?